En aquesta secció parlaré dels inicis del graffiti a Espanya, limitant-breument al moviment de graffiti autòcton en el Madrid dels 80 (el Madrid de la Moguda), però sobretot m'he centrat en el relat sobre, potser, el personatge més representatiu de l'època: Muelle.Muelle es va imposar al Madrid dels anys vuitanta només pel seu sobrenom convertit en rúbrica, una signatura on no hi havia massa propòsits artístics. L'espiral acabada en punta de fletxa que feia de vector a la lectura sota les lletres, no era apropiadament un dibuix, sinó un recurs cal · ligràfic bastant elemental.A la llarga, no va tenir gaire fortuna en allò de posar la seva creació (en realitat el seu nom), tenir un galerista, provar amb altres suports. Somiava Muelle amb drets d'autor, amb tenir un bon local i millors instruments per assajar amb els seus col · legues del grup de rock on tocava; somiava amb poder fer en una impremta de veritat aquelles enganxines que acuradament acoloria a mà, i somiava cercant incansablement el mur net que es veiés bé al passar (com la seva última obra important: la signatura a sis colors a la M-30, ja esborrada). Els seus càlculs a les estacions del metro li van crear enemics, tant entre el funcionari del metropolità com entre els mateixos nois del grafit, doncs havia qui anava darrere per tacar l'obra o algun imitador, que sempre detectava.
Un grafit de Muelle aspira a ser declarat Bé d'Interès Cultural
Una iniciativa busca al reconeixement i la protecció d'una pintada de Joan Carles Argüello, pioner de l'art urbà a Espanya
Mor Muelle artista del 'graffiti' i músic pop
Juan Carlos Argüello Garzo, més conegut per l'apel · latiu de Moll, va morir divendres a Madrid als 29 anys d'edat, víctima d'un càncer. Joan Carles va ser, des de principis dels anys vuitanta, el primer impulsor a casa nostra de l'art del graffiti a l'estil dels principals artistes de l'avantguarda novaiorquesa, dissenyant un missatge que va quedar plasmat en els llocs més insòlits de l'espai urbano.Era impossible passejar pels carrers del Madrid de la moguda, sense descobrir la paraula Moll pintada en infinitat de llocs: tanques publicitàries, cantonades, cabines de telèfons ... Al principi amb una tècnica rudimentària i al final amb tot luxe de materials i colors, la paraula constituïa una important senyal d'identitat, d'unes formes d'expressió que neixen i es consumeixen al carrer. Moll va saber sempre trobar un lloc ben visible per plasmar "el seu missatge", corn agradava cridar al seu pintada, i va arribar a tenir problemes amb les autoritats municipals i autonòmiques, que no comprenien bé el seu art encara que després van intentar assimilar, incloent la seva pintada, sense comptar amb ell, en els fullets publicitaris de l'època que cantaven les excel · lències del Madrid de la dècada passada.
Joan Carles va obrir un espai per a molts altres que van arribar després amb la intenció de donar al carrer un component plàstic impensable-hi. Així mateix, va combinar la seva activitat plàstica amb la seva participació com a bateria, la seva altra gran passió, en multitud de grups musicals. Fa dos anys havia renunciat a seguir pintant el seu nom per les parets, perquè considera que "el seu missatge estava ja esgotat". L'enterrament de Moll tindrà lloc avui, a dos quarts del matí, al cementiri sud de Madrid.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada